Best English Movie Monologues

English movie monologues-stageyactor.com

First of all, Here is the Best English Movie Monologues. This is the monologue that is performed by a great actor. So you can prepare these monologues for auditions or self-practice. These are monologues of films, written by the great writers of world cinema.
As a result, from here you can select any monologue based on gender, age, character requirements. And practice. You can perform it in auditions or workshops or anywhere on stage. In short the monologues will be effective in your acting practice.

A Good Monologue:

A well written monologue makes them remember you. Good audition monologues will do:

Stay below two minutes: Two minutes is enough time to show your baggage. In fact, auditors and casting directors make their decision after 30 seconds, perhaps even less.

You have a clear objective: You can’t stand there and talk. You have to actively talk to someone you have imagined, and you will be trying to get something from them.

There is a different beginning, middle and end:
A start: a strong first sentence to grab attention.
A middle: lots of juicy ingredients.
An end: a strong finish.
When there is a structure in your monologue, the auditor or casting director is more likely to remember you.

Conflict occurs: Drama cannot exist without conflict. Who wants to see everyone play with?
It can be boring. And also interesting.

GUS: Hazel Grace, like so many before you – and I say this with great affection – you spent your Wish… moronically. Hush! I’m in the midst of a grand soliloquy here. You were young. Impressionable. The Grim Reaper staring you in the face. And the fear of dying with your one true Wish left ungranted led you to rush into making one you didn’t really want, for how could little Hazel Grace, having never read “An Imperial Affliction” ever know that her one TRUE wish was to visit Mr. Peter Van Houten in his Amsterdamian exile. If you were smart, you would have saved your wish til the time in your life when you really knew your true self. Good thing I saved mine. I’m not gonna give you my Wish or anything. But I too have an interest in meeting Peter Van Houten and it wouldn’t make much sense to meet him without the girl who introduced me to his book, now would it? I talked to the Genies and they’re in total agreement. (beat) We leave in a month.   MOVIE: THE FAULT IN OUR STAR   |   CHARACTER: GUS (SUFFERING FROM CANCER)   |   GENDER: MALE
HAZEL: “Augustus Waters was the great starcrossed love of my life. Ours was an epic love story, and I won’t be able to get more than a sentence into it without disappearing into a puddle of tears. (beat) Like all real love stories – ours will die with us, as it should. I’d hoped that he’d be eulogizing me, because there’s no one I’d rather have…” (beat, composing herself) “I can’t talk about our love story so instead I will talk about math. I am not a mathematician, but I know this: there are infinite numbers between 0 and 1. There’s .1 And .12 And .112 And an infinite collection of others. Of course, there is a bigger infinite set of numbers between 0 and 2, or between 0 and a million. Some infinities are bigger than other infinities. A writer we used to like taught us that. I want more numbers than I’m likely to get, and God, I want more numbers for Augustus Waters than he got. But, Gus, my love, I cannot tell you how thankful I am for our little infinity. You gave me a forever within the numbered days, and for that I am eternally grateful. I love you."   MOVIE: THE FAULT IN OUR STAR   |   CHARACTER: HAZEL   |   GENDER: FEMALE
Wanna know how I got these scars???........My father was a drinker....and a fiend..... So one night, he goes off crazier than usual. Mommy gets the kitchen knife to defend herself....He doesn't like that. Not....one....bit.....So,... me watching, he takes the knife to her, laughing while he does it. He looks at me.... and he says "Why so serious?!"....He comes at me with the knife......"Why so serious?!!"..."Let's put a smile on that face!!"......And......(looks at other gangster) Why so serious?   MOVIE: THE DARK KNIGHT | CHARACTER: MALE
Get busy living or get busy dying. That's goddamn right. For the second time in my life, I'm guilty of committing a crime. Parole violation. Course, I doubt they're going to throw up any road blocks for that. Not for an old crook like me. I find I'm so excited I can barely sit still or hold a thought in my head. I think it's the excitement only a free man can feel. A free man at the start of a long journey whose conclusion is uncertain. I hope I can make it across the border. I hope to see my friend and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.   MOVIE: THE SHAWSHANK REDEMPTION   |   CHARACTER: MALE
I'd hold you up to say to your mother, "this kid's gonna be the best kid in the world. This kid's gonna be somebody better than anybody I ever knew." And you grew up good and wonderful. It was great just watching you, every day was like a privilege. Then the time come for you to be your own man and take on the world, and you did. But somewhere along the line, you changed. You stopped being you. You let people stick a finger in your face and tell you you're no good. And when things got hard, you started looking for something to blame, like a big shadow. Let me tell you something you already know. The world ain't all sunshine and rainbows. It's a very mean and nasty place and I don't care how tough you are it will beat you to your knees and keep you there permanently if you let it. You, me, or nobody is gonna hit as hard as life. But it ain't about how hard ya hit. It's about how hard you can get it and keep moving forward. How much you can take and keep moving forward. That's how winning is done! Cause if you're willing to go through all the battling you got to go through to get where you want to get, who's got the right to stop you? I mean maybe some of you guys got something you never finished, something you really want to do, something you never said to someone, something... and you're told no, even after you paid your dues? Who's got the right to tell you that, who? Nobody! It's your right to listen to your gut, it ain't nobody's right to say no after you earned the right to be where you want to be and do what you want to do! Now if you know what you're worth then go out and get what you're worth. But ya gotta be willing to take the hits, and not pointing fingers saying you ain't where you wanna be because of him, or her, or anybody! Cowards do that and that ain't you! You're better than that! I'm always gonna love you no matter what. No matter what happens. You're my son and you're my blood. You're the best thing in my life. But until you start believing in yourself, ya ain't gonna have a life. MOVIE: ROCKY BALBOA   |   CHARACTER: MALE
KATHERINE G. JOHNSON: There's no bathroom for me here. There is no bathroom. There are no colored bathrooms in this building. Or any building outside the West Campus, which is half a mile away. Did you know that? I have to walk to Timbuktu just to relieve myself. And I can't use one of the handy bikes. Picture that, Mr. Harrison. My uniform. Skirt below my knees, my heels, and a simple string of pearls. Well, I don't own pearls. Lord knows you don't pay coloreds enough to afford pearls! And I work like a dog, day and night, living off of coffee from a pot none of you wanna touch. So, excuse me if I have to go to the restroom a few times a day.   MOVIE: HIDDEN FIGURES   |   CHARACTER: KATHERINE G. JOHNSON   |   GENDER: FEMALE
KATARINA STRATFORD: I hate the way you talk to me And the way you cut your hair I hate the way you drive my car I hate it when you stare I hate your big dumb combat boots And the way you read my mind I hate you so much that it makes me sick It even makes me ryhme I hate the way you're always right I hate it when you lie I hate it when you make me laugh Even worse when you make me cry I hate the way you're not around And the fact that you didn't call But mostly I hate the way I don't hate you Not even close, not even a little bit, not even at all.   MOVIE: 10 THINGS I HATE ABOUT YOU   |   CHARACTER: KATARINA STRATFORD   |   GENDER: FEMALE
M'LYNN EATENTON: I'm fine, I'm fine, I'm fine, I'm FINE! I can jog all the way to Texas and back, but my daughter can't!! She never could!! Oh, God. I'm so mad, I don't know what to do!! I wanna know why! I wanna know WHY Shelby's life is over!! I wanna know HOW that baby will EVER know how wonderful his mother was. Will he EVER know what she went THROUGH for him? Oh, God, I wanna know whyyyy! Whhhyyyyy?! Lord, I wish I could understand. No! No! No! It's not supposed to happen this way. I'm supposed to go first. I've always been ready to go first. I-I don't think I can take this. I-I don't think I can take this. I just wanna hit somebody til they feel as bad as I do! I JUST WANNA HIT SOMETHING! I WANNA HIT IT HARD!   MOVIE: STEEL MAGNOLIAS   |   CHARACTER: M'LYNN EATENTON   |   GENDER: FEMALE
CHER: So, OK, like right now, for example, the Haitians need to come to America. But some people are all 'What about the strain on our resources?' But it's like when I had this garden party for my father's birthday, right? I said R.S.V.P. because it was a sit-down dinner. But people came that, like, did not R.S.V.P. So I was, like, totally buggin'. I had to haul *ss to the kitchen, redistribute the food, squish in extra place settings. But by the end of the day it was, like, the more the merrier! And so if the government could just get to the kitchen, rearrange some things, we could certainly party with the Haitians. And in conclusion may I please remind you it does not say R.S.V.P. on the Statue of Liberty.   MOVIE: CLUELESS   |   CHARACTER: CHER   |   GENDER: FEMALE
ZOE: This is really fascinating, what's going on at this table. Let's take you and Erica. You've been around the block a few times. What are you, around 60? 63. Fantastic! Never married, which as we know, if you were a woman, would be a curse. You'd be an old maid, a spinster. Blah, blah, blah. So instead of pitying you, they write an article about you. Celebrate your never marrying. You’re elusive and ungetable, a real catch. Then, there’s my gorgeous sister here. Look at her. She is so accomplished. Most successful female playwright since who? Lillian Hellmann? She’s over 50, divorced, and she sits in night after night after night because available guys her age want something—forgive me, they want somebody that looks like Marin. The over-50 dating scene is geared towards men leaving older women out. And as a result, the women become more and more productive and therefore, more and more interesting. Which, in turn, makes them even less desirable because as we all know, men— especially older men— are threatened and afraid of productive, interesting women. It is just so clear! Single older women as a demographic are about as f*cked a group as can ever exist.   MOVIE: SOMETHING'S GOTTA GIVE   |   CHARACTER: ZOE   |   GENDER: FEMALE
ERIN BROCKOVICH: Yeah. Yeah, sexy, huh? How 'bout this for a number? Six. That's how old my other daughter is, eight is the age of my son, two is how many times I've been married - and divorced; sixteen is the number of dollars I have in my bank account. 850-3943. That's my phone number, and with all the numbers I gave you, I'm guessing zero is the number of times you're gonna call it.   MOVIE: ERIN BROCKOVICH   |   CHARACTER: ERIN BROCKOVICH   |   GENDER: FEMALE
SARA GOLDFARB: I’m somebody now, Harry. Everybody likes me. Soon, millions of people will see me and they’ll all like me. I’ll tell them about you, and your father, how good he was to us. Remember? It’s a reason to get up in the morning. It’s a reason to lose weight, to fit in the red dress. It’s a reason to smile. It makes tomorrow all right. What have I got Harry, hmm? Why should I even make the bed, or wash the dishes? I do them, but why should I? I’m alone. Your father’s gone, you’re gone. I got no one to care for. What have I got, Harry? I’m lonely. I’m old. Ah, it’s not the same. They don’t need me. I like the way I feel. I like thinking about the red dress and the television and you and your father. Now when I get the sun, I smile.   MOVIE: REQUIEM FOR A DREAM   |   CHARACTER: SARA GOLDFARB   |   GENDER: FEMALE

Learn More: Best English Theatre Monologues

About the Author

Stagey Actor
I am an Actor by profession. A few years after graduating in theater arts, I realized that I should do something to promote art. Just since then my aim is to share my knowledge to all people. I hope all of you are with me. ART IN MY HEART

1 Trackbacks & Pingbacks

  1. Best English Theatre Monologues

Leave a comment

Your email address will not be published.


*